W Czechach i na Słowacji rozpoczynają się prace przy modernizacji linii do prędkości 200 km/h. W obu krajach nigdy wcześniej nie modernizowano infrastruktury do tak dużych prędkości. Na Słowacji prace są już w toku, natomiast w Czechach ogłoszono przetarg na roboty budowlane. Prace na gruncie mają rozpocząć się w połowie 2025 r.
Słowacy do prędkości 200 km/h dostosowują linię z Bratysławy do granicy z Czeską Republiką, będąca częścią IV Paneuropejskiego korytarza transportowego (Drezno – Praga – Budapeszt – Arad).
Inwestycja rozpoczęła się z bardzo dużym opóźnieniem. W lutym 2022 r. rozpoczęto prace na odcinku transgranicznym Kúty – Lanžhot o długości 6,8 km. Tam prędkość maksymalna ma wynosić „tylko” 160 km/h. Modernizacja głównego odcinka o parametrach 200 km/h miała rozpocząć się w 2019 i zakończyć w połowie 2023 r., jednak prace ruszyły dopiero w listopadzie 2024 r.
Do prędkości 200 km/h modernizowany jest 50-kilometrowy ciąg od zlokalizowanej na przedmieściach Bratysławy stacji Devínska Nová Ves do stacji granicznej Kúty. Paradoksalnie, jak na słowackie warunki jest to już teraz jedna z niewielu linii w kraju, na których pociągi pasażerskie osiągają prędkość 140 km/h. Szybciej jeździ się tylko na linii Bratysława – Žilina, przygotowanej do 160 km/h.
Modernizację podzielono na dwa etapy: Devínska Nová Ves – Malacky i Malacky – Kúty. Na pierwszym odcinku prace budowlane prowadzone są na szlaku Devínska Nová Ves – Zohor. Tam w torze nr 1 demontowane są stare słupy i sieć trakcyjna.
W ramach kompleksowej modernizacji przebudowane zostaną układy torowe na pięciu szlakach i czterech stacjach: Zohor, Malacky, Velké Leváre i Sekule. Nowe wysokie perony powstaną także na czterech przystankach osobowych. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna oraz systemy SRK. Przebudowane zostaną obiekty inżynieryjne, a istniejące przejazdy i przejścia przez tory zastąpią wiadukty i przejścia podziemne. Dostosowanie linii do tak dużych prędkości będzie wymagało częściowej korekty jej przebiegu. Uzyskanie parametrów 200 km/h będzie możliwe po zabudowie europejskiego systemu sterowania ruchem ERTMS/ETCS poziom 2.
Po zakończeniu inwestycji czas przejazdu najszybszym pociągiem z Bratysławy do stacji granicznej Kúty skróci się z obecnych 49 do około 32 minut.
Czesi, w odróżnieniu od Słowaków, przez ostatnie dekady nie marnowali czasu i środków na modernizację głównych ciągów transportowych. Przebiegające przez Republikę Czeską cztery międzynarodowe korytarze transportowe (
koridory) zostały praktycznie w całości zmodernizowane i dostosowane na znacznych odcinkach do prędkości maksymalnej 160 km/h. Teraz przyszedł czas na modernizację linii na 200 km/h oraz budowę nowych tras dla kolei dużych prędkości.
Budowa pierwszych odcinków linii KDP w Czechach, podobnie jak w Polsce, ma zacząć się w 2028 r. Uzupełnieniem przyszłej sieci KDP u naszych południowych sąsiadów będzie modernizacja istniejących odcinków linii do prędkości 200 km/h. Jako pierwsza do „dwusetki” zostanie dostosowana trasą łącząca Přerov ze stolicą Moraw.
Linia Přerov – Brno to jednotorowa trasa o długości 90 km, na której maksymalna prędkość dla pociągów pasażerskich wynosi 100 km/h. Przygotowania do jej kompleksowej przebudowy trwały kilkanaście lat. Studium wykonalności powstało już w 2015 roku, jednak dopiero w październiku 2024 r. Správa železnic, czeski państwowy zarządca infrastruktury kolejowej, ogłosił przetarg na roboty budowlane w ramach pierwszego etapu inwestycji. Mowa liczącym 9,5 km odcinku między stacjami Nezamyslice i Kojetin. Budżet przeznaczony na to zadanie wynosi 7,3 miliarda koron czeskich.
Będący przedmiotem pierwszego przetargu odcinek Nezamyslice – Kojetín będzie przebiegał głównie w nowym śladzie. Istniejąca linia jednotorowa zostanie zlikwidowana. Najważniejszą konstrukcją na nowym odcinku będzie tunel „Němčický” o długości 747 metrów, prowadzący przez wzgórze Kozlov. Prace budowlane powinny rozpocząć się w czerwcu 2025 r. i zakończyć zgodnie z wyznaczonym harmonogramem w grudniu 2028 r.
Modernizacja całej linii została podzielona na pięć etapów:
- Brno – Blažovice (realizacja 2028–2032)
- Blažovice – Vyškov (realizacja 2026–2031)
- Vyškov – Nezamyslice (realizacja 2027–2033)
- Nezamyslic – Kojetín (realizacja 2025–2028)
- Kojetín – Přerov (realizacja 2025–2028)
Inwestycja będzie w dużej mierze polegała na budowie linii w nowym przebiegu, co pozwoli na podwojenie jej parametrów. Prędkość maksymalna zostanie podwyższona z obecnych 100 do 200 km/h, zmieni się też system zasilania na 25kV AC. Aktualnie na odcinku Přerov – Nezamyslice występuje system zasilania prądem stałym 3kV DC, a na pozostałej części trasy do Brna pociągi zasilane są prądem zmiennym 25kV AC. Istniejące przejazdy kolejowo-drogowe zostaną zastąpione tunelami i wiaduktami. Zwieńczeniem prac będzie instalacja europejskiego systemu sterowania ruchem ETCS wraz z systemem GSM-R.
Efektem szeroko zakrojonych prac będzie skrócenie czasu przejazdu do 30 minut. Obecnie najszybszy pociąg na pokonanie trasy Přerov – Brno potrzebuje godziny i 12 minut.